Zijn Muziek

Karakteristiek

Jacques Reuland heeft in de periode van midden jaren 50 tot in de huidige eeuw als componist een  rijk en veelzijdig oeuvre het licht laten zien. Een groot deel van zijn werk bestaat uit  liederen, koorwerken – a cappella en met orkestbegeleiding-, daarnaast echter ook orkestwerken, kamermuziek en verder composities in allerlei bezettingen voor het muziekonderwijs.

Hij heeft in zijn werk een uniek idioom  ontwikkeld, met een breed palet – van minimaal tot lyrisch – waarbij hij zich op bijzondere wijze liet inspireren  door de  klankkleur van de taal van poëzie. Zijn muziek is tijdloos in de ontroering en inspiratie die zij ook nu nog bij iedereen die haar beluistert oproept.

Reuland heeft zich ook altijd geïnspireerd gevoeld door de ontwikkeling van talent.  Hij schreef droeg veel van zijn werken op aan musici.: Rianne Wiltschut (klarinet), Annet Andriessen (mezzo sopraan), Bep en Harrie Pierik (sopraan, piano), Marion van den Akker (sopraan), Diane Verdoodt (sopraan) en Ludwig van Gijsegem (tenor). De reden daartoe was soms ook pragmatisch; hij wist zeker dat het  werk zou worden uitgevoerd….

 

Leermeesters en invloeden

Zoals alle kunst, ontwikkelde het werk van Jacques Reuland zich niet geheel los van zijn omgeving. Hij studeerde  compositie bij onder andere Arend Koole, Hendrik Andriessen, John Daniskas, Piet Ketting, Andries de Braal en Bernhard van den Sigtenhorst Meyer en liet zich door hen beïnvloeden.  Reuland voelde zich daarnaast altijd sterk geïnspireerd door vooral  Franse componisten zoals Erik Satie,  Claude Debussy en  Francis Poulenc.

 

Prijzen en erkenningen

  • 1958: Visser-Neerlandia prijs voor zijn koorwerk Het Woord.
  • 1982: Officier in de Orde van Oranje-Nassau
  • 1998: Erepenning van de Gemeente Zwolle
  • 1998: Overijsselse cultuurprijs

 

Overzicht  belangrijke werken

Een zeer belangrijk deel van zijn werken bevindt zich in de bibliotheek van  het Artez conservatorium in Zwolle en zijn werken kunnen ingezien worden.